Mājas lapa Par jogu Pranajama
Prānajāma Drukāt E-pasts

pranayama"Sevī esmu atklājis tikai vienu realitāti: es ieelpoju un izelpoju. Tātad jebkas, kas ieelpo vai izelpo, eksistē. Kad biju šo realitāti ieraudzījis ikvienā, sapratu, ka es eksistēju ikvienā un ikviens eksistē manī," Jogī Bhadžans


Tas kā tu elpo, atspoguļo to, kā tu dzīvo. Elpa ir dzīvība. Tā ir viena no svarīgākajam organisma funkcijām. Elpošanu var uzskatīt par vissvarīgāko jogas aspektu, jo tieši elpojot atjaunojas un attīrās netveramā dzīvības enerģija (prana), kas plūst caur ķermeni. No jogas viedokļa, pareizi elpojot, asinīs un smadzenēs nonāk vairāk skābekļa, kā arī tiek kontrolēta prana jeb dzīvības enerģija. Elpošanas vingrinājumi palīdz apziņai koncentrēties. Elpa ir mūsu dzīvības spēks, saikne starp fizisko un garīgo. Apzināta elpošana jeb pranajama padara jogu atšķirīgu no citām fiziskām nodarbībām.

Lielākā daļa cilvēku elpo neapzināti, automātiski, maziem elpas vilcieniem. Mazi bērni elpo ar visu ķermeni un katrs elpas vilciens līdzinās vilnim, kas iekustina muguru visā garumā līdz pat astes kaulam. Taču pieaugot cilvēks pārstāj pareizi elpot, jo emocionālie stāvokļi - bailes, skumjas, dusmas un citi maina elpošanas paradumus. Jau senie jogi saprata, ka tas, kurš spēj apzināti regulēt savu elpu, tam izdodas kontrolēt savas emocijas un noskaņojumu.

Pranajama uzlabo veselību, gremošanas sistēmu, tonizē nervu sistēmu, līdzsvaro apziņu, novērš slinkumu, piešķir ķermenim vieglumu, uzlabo apetīti, koncentrēšanās spējas un piepilda mūs ar dzīvības enerģiju. Elpošanas vingrojumu efekts ir pamanāms uzreiz - spēja koncentrēties palielinās, nervu sistēma nomierinās, tiek trenēti iekšējie orgāni un viss ķermenis kopumā. Visām asanām (pozām) jābūt saskaņotām ar ieelpu, izelpu un elpas aizturēšanu. Tikai pareizi elpojot, varam atklāt katrai asanai piemītošo efektu.

Neapzināti mēs katru dienu nodarbojamies ar pranajamu - veicot jebkuru ikdienišķu darbību un ar savu apziņu iesaistoties tajā ko darām. Kad koncentrējamies uz kaut ko konkrētu, tad elpošana palēlinās vai pat uz mirkli apstājas un pranajama notiek automātiski. Pranajamu var izpildīt sēžot, guļot uz muguras vai pastaigājoties.